Ptaki poprawi膮 nastr贸j

Ptaki poprawi膮 nastr贸j

Istniej膮 badania dowodz膮ce korzystnego wp艂ywu obserwacji ptak贸w i aktywno艣ci z nimi zwi膮zanych na popraw臋 samopoczucia, nastroju i ust臋powanie l臋ku. Je艣li masz gorszy dzie艅 mo偶e warto wyj艣膰 na spacer i poszuka膰 ptak贸w?聽

Interwencje oparte na kontakcie z natur膮 s膮 jedn膮 z nowatorskich metod oddzia艂ywania na zdrowie psychiczne. Ukazuje si臋 coraz wi臋cej bada艅 na temat pozytywnego wp艂ywu natury na odbudow臋 psychiczn膮 i samopoczucie, kt贸re z kolei wi膮偶膮 si臋 z satysfakcj膮 z 偶ycia.

Zdaniem brytyjskich naukowc贸w, widok ptak贸w i wydawane przez nie odg艂osy poprawiaj膮 nastr贸j nawet na osiem godzin 鈥 informuje pismo 鈥濻cientific Reports鈥.

Zobacz te偶: Ptaki w polskich lasach

Przekonuj膮 o tym naukowcy z King鈥檚 College London, kt贸rzy wykorzystali aplikacj臋 na smartfony, aby zebra膰 w czasie rzeczywistym raporty o samopoczuciu psychicznym badanych os贸b wraz z raportami o zaobserwowaniu ptak贸w lub us艂yszeniu ich 艣piewu.

鈥濳orzystaj膮c z aplikacji Urban Mind, po raz pierwszy pokazali艣my bezpo艣redni zwi膮zek mi臋dzy widzeniem lub s艂yszeniem ptak贸w a pozytywnym nastrojem鈥- powiedzia艂 g艂贸wny autor badania Ryan Hammoud.

Ptaki na nasze samopoczucie

Badanie odby艂o si臋 pomi臋dzy kwietniem 2018 r. a pa藕dziernikiem 2021 r., a 1292 uczestnik贸w zg艂osi艂o 26 856 ocen nastroju za pomoc膮 aplikacji Urban Mind, opracowanej przez King鈥檚 College London, architekt贸w krajobrazu J&L Gibbons i fundacj臋 artystyczn膮 Nomad Projects. Uczestnik贸w zrekrutowano na ca艂ym 艣wiecie, przy czym wi臋kszo艣膰 znajdowa艂a si臋 w Wielkiej Brytanii, Unii Europejskiej i USA.

Aplikacja trzy razy dziennie pyta艂a uczestnik贸w, czy widz膮 lub s艂ysz膮 ptaki, a nast臋pnie zadawa艂a pytania dotycz膮ce samopoczucia psychicznego, aby umo偶liwi膰 naukowcom ustalenie zwi膮zku mi臋dzy nimi i oszacowanie czasu trwania tego zwi膮zku.

W trakcie badania zbierano r贸wnie偶 informacje na temat istniej膮cych diagnoz chor贸b psychicznych i stwierdzono, 偶e s艂yszenie lub widzenie ptak贸w by艂o zwi膮zane z popraw膮 samopoczucia psychicznego zar贸wno u os贸b zdrowych, jak i u os贸b z depresj膮. Naukowcy wykazali, 偶e powi膮za艅 pomi臋dzy ptakami a samopoczuciem psychicznym nie mo偶na wyja艣ni膰 wsp贸艂wyst臋puj膮cymi czynnikami 艣rodowiskowymi, takimi jak obecno艣膰 drzew, ro艣lin czy ciek贸w wodnych.

Partner badawczy i architekt krajobrazu Jo Gibbons z J&L Gibbons okre艣li艂 to bardziej malowniczo: 鈥濳to nie dostroi艂 si臋 do melodyjnej z艂o偶ono艣ci ch贸ru 艣witu wczesnym rankiem? Wielozmys艂owe do艣wiadczenie, kt贸re wydaje si臋 wzbogaca膰 codzienne 偶ycie, bez wzgl臋du na nasz nastr贸j i miejsce pobytu. Te ekscytuj膮ce badania pokazuj膮, jak bardzo podnosi na duchu widok i d藕wi臋k 艣piewu ptak贸w. Dostarcza intryguj膮cych dowod贸w na to, 偶e bior贸偶norodne 艣rodowisko dzia艂a regeneruj膮co pod wzgl臋dem dobrostanu psychicznego. 呕e zmys艂owa stymulacja 艣piewem ptak贸w, cz臋艣膰 tych codziennych 鈥瀌awek鈥 natury, jest cenna i trwa艂a鈥.

Ptaki s膮 wa偶ne dla nas

Nie trzeba by膰 ekspertem w zakresie przyrody, aby odnie艣膰 korzy艣膰 psychologiczn膮 z kontaktu z elementami 艣rodowiska naturalnego. Wystarczy pewien poziom wiedzy i zaanga偶owania.

– Obserwatorzy ptak贸w nie musz膮 mie膰 du偶ej wiedzy, ale obserwacje ptak贸w musz膮 by膰 wa偶ne dla nich wa偶ne. To z kolei sugeruje, 偶e nawet osoby pocz膮tkuj膮ce w obserwacji ptak贸w z niewielkim do艣wiadczeniem mog膮 czerpa膰 korzy艣ci zdrowotne z aktywno艣ci w czasie wolnym – przekonuje psychiatra dr n med. S艂awomir Murawiec, autor ksi膮偶ki o ornitologii terapeutycznej.

Jego zdaniem, szczeg贸lnie teraz, po pandemii, gdy pomocy psychologicznej wymaga zdecydowanie wi臋cej os贸b, istnieje potrzeba opracowania dodatkowych metod wspomagaj膮cych zdrowie psychiczne.

– Jednym z nowych kierunk贸w w psychiatrii 艣wiatowej jest opracowywanie interwencji opartej na kontakcie z natur膮. Oczywi艣cie leczymy lekami, psychoterapi膮 i po艂膮czeniem tych metod, ale metod膮 wspomagaj膮c膮 mo偶e by膰 kontakt z natur膮 鈥 uwa偶a specjalista.

W czasopi艣mie 鈥濫copsychology鈥 ukaza艂 si臋 artyku艂 jego wsp贸艂autorstwa napisany wraz z prof. Christoph鈥檈m Randler鈥檈m z Eberhard Karls University w Tuebingen i prof. Piotrem Tryjanowskim po艣wi臋cony wp艂ywowi obserwacji ptak贸w na subiektywne odczuwanie regeneracji/鈥漮dbudowy鈥 psychologicznej.

Prof. Murawiec, znanym w 艣rodowisku psychiatr贸w ze swych zami艂owa艅 ornitologicznych wskazuje, 偶e s艂uchaj膮c ptak贸w, 膰wiczymy przy okazji funkcje poznawcze i pami臋膰.

Odpoczywamy obserwuj膮c ptaki

– Pozornie tylko obserwujemy ptaki, ale tak naprawd臋 wypatruj膮c je, s艂uchaj膮c zastanawiamy si臋, jak wygl膮daj膮. Gdy rozpoznaj臋 np. dzi臋cio艂a zielonego por贸wnuj臋 jego obraz, kt贸ry mam zapisany w m贸zgu z tym co widz臋, to troch臋 jak rozwi膮zywanie krzy偶贸wek, 艣wietne 膰wiczenie dla m贸zgu, w dodatku w znacznie przyjemniejszych warunkach ni偶 w zamkni臋tym pomieszczeniu. Te doznania dotycz膮 wielu obszar贸w naszego m贸zgu, bo nie tylko pami臋ci, ale te偶 zmys艂贸w s艂uchu i wzroku. Dostarczamy sobie przyjemnych prze偶y膰, wype艂niamy pami臋膰 przyjemnymi wspomnieniami 鈥 przekonuje psychiatra w rozmowie z dr hab. prof. Instytutu Biologii UP Tomaszem Zielonk膮 dost臋pnej na kanale YouTube.

Opracowania naukowe dowodz膮, 偶e w takich warunkach 艣wietnie si臋 regenerujemy i odpoczywamy. Bo w 艣rodowisku miejskim ilo艣膰 bod藕c贸w jest olbrzymia, jeste艣my przestymulowani, w lesie natomiast nasz m贸zg nie jest tak obci膮偶ony, stwarzamy mu woln膮 przestrze艅 i nasza zdolno艣膰 my艣lenia jest du偶o bardziej wydajna.

– Dzi臋ki temu na bie偶膮ce sprawy, na siebie mo偶emy popatrze膰 z innej perspektywy, nie odczuwamy presji, nast臋puje pewnego rodzaju prze艂膮czenie. Prace naukowe m贸wi膮 o innym sposobie funkcjonowania. Z jednej strony patrz臋 na ptaki, staram si臋 je rozpoznawa膰, jestem zaj臋ty jakim艣 celem, ale jednocze艣nie z ty艂u g艂owy my艣l臋 o swoim 偶yciu. Dzieje si臋 co艣 takiego jak we 艣nie 鈥 mamy przecie偶 nawet takie stwierdzenie 鈥瀖usz臋 si臋 z tym przespa膰鈥 鈥 to w艂a艣nie tak dzia艂a 鈥 wyja艣nia dr Murawiec.

Na zachodzie modne sta艂o si臋 polecanie pacjentom tzw. 鈥瀔膮pieli le艣nych鈥. 聽Shinrin-yoku wywodzi si臋 z Japonii i powoli staje si臋 uznan膮 metod膮 walki ze stresem, z depresj膮 czy bezsenno艣ci膮. Mo偶na je wzbogaca膰 o obserwacje ptak贸w i czerpa膰 z tego dodatkowe korzy艣ci.

Wi臋cej: K膮piel le艣na

殴r贸d艂o: zdrowie.pap.pl

5/5 - (1 {g艂os/g艂osy})

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *

Scroll to Top